Kallon majakalla

sunnuntai 21. maaliskuuta 2010
Varmasti useampi kuin joka toinen porilainen on joskus käynyt pyörähtämässä autolla Kallonnokalla ja kuvannut Mäntyluodon Kallon majakan. Majakka onkin Marjaniemen majakan lisäksi Suomen ainoa majakka, jonka juurelle voi ajaa henkilöautolla. Myös minulta löytyy useampia kuvia majakasta, mutta en ollut kuvannut majakkaa tätä ennen pimeällä. Ajoitus ja sää kuvaukselle osuivat aivan nappiin, sillä taivaalla loisti kuu ja aurinko kajasti vielä vähän valoa taivaalle. Myöskään pilviä ei ollut liikaa, joten tähtiäkin sai kuviin valotettua.



Nykyinen rautainen kahdeksankulmainen satamamajakka on lähes 10 metriä korkea ja rakennettu vuonna 1903 eli pian Mäntyluodon sataman valmistuttua vuonna 1901. Majakkaan liittyvä puinen rakennus toimi silloin loistonhoitajan asuntona. Ensimmäinen puinen loistokoju rakennettiin Kalloon jo vuonna 1884 ja sen tarkoituksena oli ohjata purjelaivoja Porin silloiseen ulkosatamaan Reposaarelle. Aikaisemmin oli Kallossa ollut merimerkkeinä riukujen päähän pistettyjä tervatynnyreitä ainakin 1700-luvulta asti.



Majakan ensimmäinen sumumerkinantolaite oli käsikäyttöinen ns. Hansenin sireeni. Uusi sumumerkinantoasema rakennettiin myös vuonna 1903 ja siinä oli koneenkäyttäjän asunto. Majakka muutettiin 1930-luvulla ensin kaasukäyttöiseksi ja myöhemmin vanha sumutorvi korvattiin sähkökäyttöisellä nautofonilla. Lähde: Pori-tieto







0 kommenttia: Kallon majakalla

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...