Viikkari eli Itätullin kaupunginosa Viikkari kaavoitettiin jo vuonna 1811. Suuri osa rakennuskannasta on asemakaavallisesti suojeltua.
Vuoden 1801 suurpalon jälkeen oli kaupungilla suuri laajennustarve. Maanmittari Isak Tillberg laati laajennuskaavan, joka hyväksyttiin vuonna 1811. Asemakaavassa katuleveys oli nostettu 30 kyynärään ja tonttikoko 80x80 kyynärään. Perusajatuksena oli paloturvallisuuden lisääminen samoin kuin aiemmin varsinaiselle kaupungille Tillbergin suunnittelemassa, vuonna 1801 hyväksytyssä, uudessa asemakaavassa. Uusklassisen suuntauksen mukaisessa "ruutukaavassa" kahden suuntaiset kadut leikkasivat toisiaan suorakulmaisesti.
Tälle alueelle syntyi 5. kaupunginosa eli Itätulli, jossa vieläkin on hyvin näkyvissä "ruutukaavan" periaate. Tämän ns. "Uuden kaupungin" liittäminen Porin asemakaavoitettuun alueeseen kaksinkertaisti kerralla kaupungin pinta-alan. Alueen rakennukset olivat enimmäkseen matalia puutaloja. Lähde: Pori-tieto
Vanha sähkömuuntaja Herralahdenkadulla.
Viikkarin pyörä Tähtikatu 13.
2 kommenttia: Viikkari
17. joulukuuta 2010 klo 12.52
enen pantiin kaupat ajoissa kiinni. tietääkö kukaan milloin toiminta loppui Juholassa? Näyttäisi ettei ihan äskettäin ole kauppaa käyty.
31. joulukuuta 2017 klo 20.11
Muistaakseni silloin kun eurot tuli eli 2002.
Lähetä kommentti